A HÉT FOTÓSA – Joel Meyerowitz, a színes, utcai fényképezés emblematikus alakja

Az 1938. március 6-án New Yorkban született Joel Meyerowitz 24 évesen került közelebbi kapcsolatba a fényképezéssel. Ekkor egy képügynökség alkalmazta, ahol épp Robert Frank híres, Az amerikaiak című albumán dolgozott, ami döntő hatással volt rá. A főnöke biztatására pályát váltott és több évtizedes munkásságának köszönhetően az utcai fényképezés egyik ikonikus alakja vált belőle.
Garry Winogrand, Tony Ray-Jones, Lee Friedlander, Tod Papageorge és Diane Arbus is ugyanabban az időben kezdtek el fényképezni. A fotográfust Henri Cartier-Bresson, Robert Frank és Eugène Atget inspirálta, egy interjúban azt mondta: “A nagy panteonomban ott van Robert Frank és Atget is”.
Bár Meyerowitz már a hatvanas években is készített színes képeket, de a fekete-fehérről 1972-ben váltott a színes nyersanyagra, majd a John Szarkowski által 1976-ban megrendezett William Eggleston színes fotóiból nyílt kiállítás megtekintése után átállt nagyformátumra, ekkortól már egy 8×10-es kamerát használva készítette felvételeit.
1979-ben jelent meg első könyve Cape Light címmel a Phaidon Verlag gondozásában. A színes képeit bemutató fotóalbumot több mint 100.000 példányban értékesítették, és ez a színes fotózás területén mérföldkőnek tekinthető.
Joel Meyerowitz 17 fotóalbum, valamint egy, az utcai fényképezés történetét feldolgozó kötet szerzője. Ismertségét jól jelzi, hogy a BBC Four 2006-os sorozatában, a The Genius of Photography dokumentumfilmben és a 2013-as Finding Vivian Maier című dokumentumfilmben is fontos szerepet kapott. Külön érdekesség, hogy a Vivian Maiert „felfedező” John Maloof őt kérte fel a több mint 100.000 negatív katalogizálásában és válogatásában.
Az idén 80. születésnapját ünneplő fotóművész a Guggenheim Alapítvány és a Nemzeti Alapítvány a Művészetekért és a Humán Tudományokért (National Endowment for the Arts & Humanities) díjazottja. Egyéni kiállításait a közönség többek között a George Eastman House-ban, a Modern Művészeti Múzeumban, a Chicagoi Művészeti Intézetben, a San Francisco-i Modern Művészeti Múzeumban, a Bostoni Szépművészeti Múzeumban és már a Mai Manó Házban is láthatta.
Joel Meyerowitz volt az egyetlen fotós, aki 2001. szeptember 11. után szabadon fényképezhetett a Ground Zero területén. Az ekkor készült képeit a New York-i Városi Múzeumnak adományozta azzal a megkötéssel, hogy azok mindenki számára hozzáférhetőek legyenek.

Mivel ezen a héten Meyerowitz egy 1976-ban készült színes képét választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkben a világhírű fotográfus Düsseldorfban 2015-ben bemutatott Retrosepktív című kiállításának képeiből válogattunk. 

(forrás: maimano.huwikipedia.org; artblart.com; fotomuveszet.net)

Ernst Haas, volt az a fotográfus, akinek színes képeiből elsőként rendeztek önálló kiállítást (MoMA, 1962. augusztus 21 – október 8.). A fotográfus képeiből ITT találsz egy válogatást.

Megosztom Facebookon!
Megosztom Twitteren!
Megosztom Tumblren!

Forrás: Maimanóház.blog.hu

Vélemény, hozzászólás?