Ellopott reklámfotók – Új képekkel bővült a világ egyik legvitatottabb és legdrágább sorozata

Az 1949. augusztus 6-án Panamában született Richard Prince amerikai képzőművész a „kisajátító művészet” (appropriation art) egyik hírhedt mestere.
Az 1970-es évek közepén Prince feltörekvő festőként a Time Inc. egyik részlegén dolgozott, ahol feladata a magazinokban megjelenő cikkek és hirdetések archiválása volt. Prince figyelmét a cikkek mellett megjelent hirdetések is felkeltették. Különösen egy hirdetés: amelyiken Marlboro Man lovagol a kék ég alatt. Prince-t leginkább Amerika lelki ellaposodása, sivársága és a tömegkultúra elidegenítő hatása foglalkoztatta. Ennek jegyében készítette el a nagy botrányt kavaró első „kisajátító”- képét, amikor a hetvenes évek végétől egyszerűen lefényképezte a New York Times-ban megjelent Marlboro-reklámfotókat. 1980 és 1992 között Prince különös figyelmet fordított a cowboy motívumára, ami ekkor a Marlboro cigaretták fontos reklámfigurájává vált.
Ezt később több Marlboro- és egyéb képpel újra és újra megtette. Ezzel egy több évtizeden keresztül húzódó vitát indított el a szerzői jogokról és az újrafelhasználó művészetről. Prince elkezdte újrafényképezni a hirdetéseket, és a képek kivágásával és azok kibővítésével elérte, hogy a limitált kiadásokat saját művészetévé tegye.
A Marlboro-reklám ötletének az ellopásáról 1992-ben így nyilatkozott: „Senki sem figyelt. És a reklámkampány igen sikeres volt. Ha lopni indulsz, tudod, hogy a bankban kötsz ki.” Azért hogy a saját taktikáját nehogy ellene fordítsák, Richard Prince az összes művét szerzői jogvédelem alá vetette. Prince kisajátító művészete – mely valósággal felrobbantotta a művészeti világot – szinte azonnal provokáló pereket és aukciós rekordokat eredményezett. Véleménye szerint ezzel az ellentmondásos gyakorlattal újra meghatározta, hogy mit jelent “fényképet” venni.
A legnagyobb botrányt mégis a tíz éves Brooke Shieldsről 1983-ban készült kollázsa váltotta ki, amelyen az azóta híres színésznővé vált kislány meztelenül látható egy zuhanyfülkében. A kollázs a Spiritual America című sorozat részeként készült, alapjául Gary Gross fotója szolgált, amely Brooke Shields édesanyjának engedélyével készült a Playboy Sugar ‘n’ Spice című, 1976-os kiadványa számára. A képet 2007-ben bemutatta a New York-i Guggenheim múzeum is, a kiállítást akkor nem kísérte különösebb felháborodás, de 2009-ben a rendőrség gyermekpornográfia gyanúját vetette fel, ezért eltávolították a londoni Tate Modern múzeum kiállításáról és felnőttkori képre cserélték.

prince.jpgFotó: Richard Prince: “Untitled (Cowboy)”, 1986 © Richard Prince
Norm Clasen felvétele

2015-ben az Instagram-felhasználók fotóinak nagyméretű nyomatait állította ki Richard Prince amerikai képzőművész a New York-i Frieze Art művészeti vásáron. Az appropriation art („a kisajátítás művészete”) néven ismert képzőművészeti irányzat jegyében született alkotással kapcsolatban Prince a „fair use”, vagyis a „tisztességes felhasználás” elvére hivatkozik, amely megengedi jogvédett szellemi tulajdon felhasználását oktatási és művészeti célokra, azzal a feltétellel, hogy a felhasználás nem változtatás nélküli. Prince ezért az eredeti képszöveg helyett fiktív kommentárral látta el a kiállított fotókat, „richardprince1234” név alatt.
Paddy Johnson az Artnet News szerzője így írt Prince képeiről:
“A copy-paste kultúra mára annyira jelen van mindenhol, hogy a feldolgozások ma már csak azok számára értékesek, akik egy csomó pénzt fektettek az átdolgozó művészekbe. […] Rövid történet röviden: Semmi oka nincs ezen feldolgozások létezésének, azon kívül, hogy egy kis pénzt termeljenek Prince számára. […] Ne menjenek, ne nézzék meg. Soha ne vegyék meg!”
Érdemes megjegyezni, hogy 2008-ban a Sotheby’s árverésén Richard Prince Untitled (Cowboy) (1986) című fényképe 3 401 000 dollárért kelt el. Ezzel az eredménnyel azóta is a világ tíz legdrágább fotójaként tartják számon Prince cím nélküli sorozatának egyik darabját. Az ikonikus sorozat ismertségét jól jelzi, hogy tavaly a Time magazin minden idők 100 legnagyobb hatású fotójának listáján is szerepelt egy fotója. 
2018 márciusában ért véget a LACMA-ban megrendezett kiállítása, ahol Richard Prince a 2010-es években készült két fényképsorozatát mutatták be. Az Untitled (cowboy) című sorozat új képeit ekkor láthatta a közönség először nyilvánosan. A 2015-16-os Untitled (cowboy) című sorozat fényképeit Prince a kortárs technológia felhasználásával ismét az 1980-as és 1990-es évek TIME magazinjaiban megjelent reklámokból készítette el. Folytatva vitatható alkotói munkásságát az amerikai nyugat ikonográfiáját dekonstruálta műveiben. Ezzel újra felelevenítette a vitákat, melyeket közel 40 évvel ezelőtt indított el.
Mai bejegyzésünkben Richard Prince 2015/16-os jogi és etikai kérdéseket is felvető sorozatának képeiből válogattunk.
A galéria megtekintéséhez kattints a képre!

(forrás: artblart.com; kulturpart.hu; transindex.ro; blog.volgyiattila.hu; artlocator.com)

A legdrágább fotók tizes listájáról már több képet is bemutattunk, az első helyen álló fotó mellett korábban írtunk már a világ legdrágább önarcképéről, a legdrágább aktfelvételéről, a három féle árnyalatban is létező tájfotóról, valamint a világ legdrágább megrendezett fotójáról is. 

Megosztom Facebookon!
Megosztom Twitteren!
Megosztom Tumblren!

Forrás: Maimanóház.blog.hu

Vélemény, hozzászólás?