Vivian Maier: Párhuzamok kortárs, amerikai utcai fotográfusokkal

Blogunk egyik leglátogatottabb bejegyzésében, valamint a Mai Manó Ház egyik legnépszerűbb kiállításán is találkozhattatok már Vivian Maier képeivel és életének történetével. A Titkos szenvedély című Mai Manó Házban megrendezett kiállításának alkalmából – vendégblogger rovatunkban – Elek Judit Katalin Vivan Maier önarcképei és street fotográfiái című írásának harmadik, befejező részét találod. 

Mely kortárs, amerikai utcai fotográfusok munkái hasonlítanak Vivien Maier képeire? Helen Levitt – munkássága fókuszában a New York-i utcán rajzoló, játszó gyerekek voltak, akiket 1938-tól 1948-ig fekete-fehér képeken örökített meg. Szintén autodidakta, de munkáját a kezdetektől értékelték, kiállítási lehetőségeket és ösztöndíjakat kapott. Kevesebb mint egy hónappal Vivian Maier előtt halt meg, 2009 március 29.-én. 

maierlevitt.jpg

William Klein – Párizsban tanult festészetet, majd New Yorkban készített candid utcai portrékat, jeleneteket, melyek New York 1954-55 című könyvében jelentek meg. Képei vidámabbak és közvetlenebbek, mint Vivian képei, viszont felszínesebbek is. Életigenlés tükröződik a képein, portréi elkapottak, őszinték, szókimondóak. Párizsban és Moszkvában is fényképezett. 

maierklein.jpg

Weegee – a New York-i Lower East Side fotósa a 30-as, 40-es években. Képeit megbízásra készítette sajtófotósként. Legismertebbek a vakuval készült kontrasztos, éjszakai képei, melyek gyakran balesetet, halálesetet, bűntények színhelyeit mutatják be, dokumentarista stílusban. 

maierweegee.jpg

Diane Arbus – beállított utcai portréi hasonlítanak leginkább Vivian Maier utcai portréira. Szintén középformátumú géppel fényképezett, képei ezért statikusabbak a szokásos utcai fotóknál. Bizar, társadalom peremén élő embereket fotózott New Yorkban. Képei mély pszichológiai érzékenységről árulkodnak. Tragikus világszemlélete is hasonlít Vivian Maieréhez. Vivian képein azonban van humor, ellentétben Dian Arbus képeivel. 

maieraerbus.jpg

Garry Winogrand – hasonlít leginkább Vivian Maierhez abban, hogy spontán utcai jeleneteket örökített meg az Egyesült Államokban önálló művészként. Szociális kérdések és az amerikai lét sajátossága érdekelték, illetve a média hatása az emberek gondolkodására. Képei társadalomkritikák is. 

maierwinogrand.jpg

Elek Judit Katalin Vivan Maier önarcképei és street fotográfiái című esszéjének korábbi részei:
I. rész
II. rész

A Titkos szenvedély – Vivian Maier fotói című kiállításunk képeiből – mely 2017. december 29-ig látogatható a Mai Manó Házban – ITT találsz egy válogatást.

Megosztom Facebookon!
Megosztom Twitteren!
Megosztom Tumblren!

Forrás: Maimanóház.blog.hu

Vélemény, hozzászólás?